Tuesday, August 17, 2010

Renungan Pagi

Dalam kemamaian, aku bangun pagi seawal ini, tadi lagi dah untuk bersahur dan meneruskan kerja-kerja yang tak pernah nak siap. Sekarang, dah menjadi kebiasaan pulak. Bangun2 je fikir pasal kerja. =.=" gila ah.. baru belaja engineering, tendency towards nak jadi workaholic tu agak tinggi.

Dan sekarang, kerja2 yang agak penting dah aku siapkan, 90 % completion la, tunggu satu maklumat dari kawan ku, maa siapla dan sedia dihanter ke boss.

Okay,okay.. tujuan sebenar blogging pagi ni sebab nak hilangkan stress bekerja. Chewah~ betulla kan? hmm tapi aku takder idea nak disumbangkan dalam post kali ni.

Stress. Cakap pasal stress, semua orang ada masalah tersendiri dan semua orang tengah stress. Kalau tengok melalui situasi aku, agak2nye time ni semua orang dalam stress mode. Aku stress dengan projek dan komitmen2 lain. Having two major projects to be think about and juggling with JPK's stuffs as well as faculty's stuffs ain't that easy. Third year bukan la tahun untuk main2. Dengan keadaan pointer aku sekarang, nak tak nak struggle is a must. Itu aku rasa major factor yang trigger stress aku. Tu belum masuk part kehidupan tu. Duit lagi. Mana tak gila.. Kawan-kawan lain pun busy tahap gaban. Diorang dari fakulti lain course 3 tahun. So time ni busy memanjang dengan FYP.

So that's why having good friends is important. Masa2 stress, sometimes kita kena take time untuk rest. And aku ada banyak cara nak hilangkan stress. Tapi kalau diconcludekan, mostly aktiviti menghilangkan stress itu mesti ada kawan.

Antara aktiviti2 yang aku selalu lakukan ialah;
  • Yang aku tengah buat sekarang ler.. Blogging. Writing salah satu cara. Walaupun kadang2 kalau korang baca, post2 aku banyaknya merepek, tapi sebenarnya itula luahan hatiku.. hahahaha
  • lepak ngan kawan. Kalau aku betul2 stress, dengan tak semena2nya kakiku melangkah turun dan memunculkan diri di bilik kawan. Tapi tengok time jgk ar, dorang pun busy ape. And masa nila sesi luahan hati. Hahaha.. kiranya la, sama2 kami luahkan stress2 yang terpendam. Apa yang kami bincangkan? biarlah kami saja yang tahu ;p
  • main gitar. Samada main sorang2 lam bilik dan melalak macam orang gila, or sama2 jadi orang gila bersama kawan2. Music is one of the best way of soothing.
  • Dengar muzik. reason pun same macam di atas.
  • Basketball. And ni selalu dibuat kalau perasaan macam nak bunuh orang or tumbuk dinding tu ada. Kesian bola tu, habis dikerjakan. Tapi memang berkesan.
  • Melukis. Melukis bawak otak ku ke satu tempat dimana aku tak hiraukan keadaan sekeliling. Walaupun lukisan buruk, hati jadi tenang.. Hahahah
  • Ape lagi ar? Housekeeping. ntah pape ntah. Tapi buat something buat aku lupakan stress aku.
So, aku rasa setakat tu je lah. Kalau ada yang lain2 tu, rasanya jarang dibuat la. So time ni time stress, so memang dan memang korang akan selalu tengok aku buat benda ni.
Kenapa aku tak listkan tidur sebagai salah satu aktiviti? = Bila aku stress, aku memang susah tidur. Aku nak suruh diri aku tidur pun x dapat sebab otak aku x dapat nak stop berfikir. So tidur is not one of the way aku hilangkan stress tapi untuk restkan otak aku,yes..Tu pun aku paksakan diri untuk tidur. Tidur is penting y'all.

Anyway today is gonna be just another hectic day. Have a nice day =)

No comments: